اینترنت سروش هرسین

بازیهای رایانه ای برنامه های کامپیوتروموبایل

اینترنت سروش هرسین

بازیهای رایانه ای برنامه های کامپیوتروموبایل

اینترنت سروش هرسین ....آدرس هرسین چهارراه کاشانی
۰۸ مهر ۹۴ ، ۰۹:۵۸

عید غدیر مبارک باد

سالروز فرخنده و شکوهمند انتصاب مولای متّقیان امیر مؤمنان حضرت علی علیه السلام  به امامت اهل ایمان از سوی خداوند سبحان به دست مبارک رسول مکرّم اسلام صلی الله علیه و آله  بر حضرت مهدی صاحب الزّمان(عجّل الله تعالی فرجه الشّریف) و همه‌ی حق دوستان و حق باوران در سراسر جهان خجسته و مبارک باد.















سالروز فرخنده و شکوهمند انتصاب مولای متّقیان امیر مؤمنان حضرت علی علیه السلام  به امامت اهل ایمان از سوی خداوند سبحان به دست مبارک رسول مکرّم اسلام صلی الله علیه و آله  بر حضرت مهدی صاحب الزّمان(عجّل الله تعالی فرجه الشّریف) و همه‌ی حق دوستان و حق باوران در سراسر جهان خجسته و مبارک باد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

من کنـــت مــولاه فــهــذا علی مــولاه
حلول عید ولایت و امامت را که به شکرانه ی تکمیل دین و تتمیم نعمت همگان با عرشیان و فرشیان است تبریک و تهنیت عرض می نمایم

رسول خدا صل‌الله‌علیه‌و‌آله فرموده‌اند:
روز غدیر خم، برترین عیدهای امت من است و آن روزی است که خداوند بزرگ دستور داد، آن روز برادرم علی‌بن‌ابی طالب را به عنوان پرچمدار (و فرمانده) امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم توسط او هدایت شوند، و آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین برای آنان پسندید. (امالی صدوق: 125، ح 8)
و صدایی رسا در گوش‏ جهان اینگونه به نجوا درآمد که : «من کنت مولاه، فهذا علی مولاه»
و غدیر، کمال نبوت است و دنباله مسیری که پیامبر ترسیم کرده، تا هر چه رنگ و بوى تعصب را بشوید و هرچه دیوار تبعیض را بکوبد.
غدیر، اتمام نعمت است و لطف ‏خداست بر سر اهالى زمین تا با عدالت علوى، باقیمانده رسوم جاهلیت را بشکند و هرزه‏هاى شرک و نفاق را برچیند.
غدیر، پایان رسالت است و على «علیه‏السلام» مولا مى‏شود، تا پرچم پیامبر را پس از او به دست بگیرد و لباس رزم بپوشد براى آزادى بندگان خدا و برای هدایت دین...
غدیر، یک تاریخ است؛ تاریخى سرخ که اولش مدینه است، وسطش کربلاست و آخرش ظهور.
امام باقر (ع) از پدر بزرگوارشان امام صادق (ع) نقل کرده‌اند که فرمود:
شیطان دشمن خدا چهار بار ناله کرد: روزی که مورد لعن خدا واقع شد و روزی که به زمین هبوط کرد و روزی که پیامبر اکرم صل‌الله‌علیه‌و‌آله مبعوث شد و روز عید غدیر.
(قرب الاسناد: 10)

شبی در محفلی ذکر علی بود
شنیدم عارفی فرزانه فرمود
اگر آتش به زیر پوست داری
نسوزی گر علی را دوست داری

 

هیجدهم ذیحجّه سالروز فرخنده و شکوهمند انتصاب مولای متّقیان امیر مؤمنان حضرت علی علیه السلام  به امامت اهل ایمان از سوی خداوند سبحان به دست مبارک رسول مکرّم اسلام صلی الله علیه و آله  بر حضرت مهدی صاحب الزّمان(عجّل الله تعالی فرجه الشّریف) و همه‌ی حق دوستان و حق باوران در سراسر جهان خجسته و مبارک باد.

 


  رسول خدا (ص) فرمود : این علی بن ابیطالب (ع) است ؛ گوشتش از گوشت من و خونش از خون من است. [منزلت] او به من همانند منزلت هارون به موسی است، جز آن که پس از من پیامبری نیست. و فرمود: ای ام سلمه، گواه باش و گوش فرادار! این علی است ، این امیرالمؤمنین و سرور مسلمانان است ، او جایگاه دانش من و در [علم] من است که از آن بر من وارد می‌شوند . او برادرم در دنیا و صاحب سرّ من در آخرت است که در درجات والای بهشت با من خواهد بود. کشف الیقین فی فضائل امیرالمؤمنین (ع) صفحه 280

( دانلود ویژه نامه عید غدیر ) امامت روح شریعت  { با فرمت pdf } آیت الله سید محمد ضیاء آبادی

دانلود ترجمه کتاب شریف الغدیر ( تالیف علامه شیخ عبدالحسین امینی نجفی (ره)  22 جلد    ( قابل دانلود با فرمت های جاوا ، آندروید ، pdf  پی دی اف و... )

ایوان نجف عجب صفائی دارد             حیدر بنگر چه بارگاهی دارد


       توحید که لا اله الا الله است                اسلام ، محمد رسول الله است

از این دو سخن کسی به جایی نرسد         گر بی خبر از علی ولی الله است

  امام باقر (ع) درباره کلام خدای تعالی « امروز دین شما را کامل کردم و نعمتم را بر شما تمام ساختم سوره مائده آیه 3» فرمود : کامل شدن دین به ولایت علی بن ابیطالب (ع) تحقق یافت. تفسیر فرات الکوفی صفحه 119

 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ
( سپاس خدا را که ما را از کسانی قرار داد که به ولایت امیرالمومنین علی (ع) و ائمه اطهار (ع) تمسک می جویند )

سخنان حضرت امام علی (ع)

احادیث درباره فضایل اسدالله الغالب امیرالمومنین مولا علی (ع)

احادیث درباره عید غدیر

اعمال شب و روز عید غدیر

 

 

حدیث تاریخی غدیر

پیامبر گرامی (ص) ، در سال دهم هجرت به مکه عزیمت فرمودند تا فریضه ی حج بگذارند.این حج ، در آخرین سال عمر پیامبرعزیز ، انجام شد و به همین جهت در تاریخ ، آنرا حجة الوداع می گویند ، یعنی حج بدرود ، حج خداحافظی.

همراهان پیامبر را که به شوق همسفری با آنحضرت و دیدن و فرا گرفتن حجی درست ، به رکابش شتافته بودند ؛ تا 120 هزار نفر نوشته اند . . . .

گروهی نیز در شهر مکه به او پیوستند ، پس از گزاردن حج و به هنگام بازگشت به مدینه روز هیجدهم ماه ذیحجه در (( غدیر خم )) { غدیر خم نام جایی است بین مکه و مدینه } این آیه نازل شد : یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاس . . .  سوره مائده آیه 67 (( ای پیامبر ، برسان آنچه از پروردگارت بر تو فرود آمده است و اگر نرسانی ، رسالت خدای را به جا نیاورده ای و خداوند تو را از - گزند - مردمان در امان می دارد .... ))) بدین ترتیب فرمانی بزرگ از سوی خدا به پیامبر در میرسد.

لبهای کاروانیان به آهستگی نجوا می کند :

- خدا فرمانی داده است....

و همه منتظر فرمان می مانند...

در همین هنگام پیامبر (ص) ، دستور می دهد که همه از حرکت باز گردند و بازماندگان در رسند.

چنین می کنند.. و راهگذرانی بسیار ، به فرمان رسول خدا (ص) ، اینک برای شنودن یک خبر ایستاده اند....و صحرا چنانکه می دانیم و گفتیم : پهنه ی بی آب و تفته ی غدیر خم است.

نمیروز است و هرم آفتاب سوزنده ؛

خبر چیست که پیامبر در این هنگام و هنگامه ، مردم را بر سرپا نگاهداشته است ؟

در این هنگام ؛ بانگ اذان به گوش می رسد ؛ پیامبر (ص) با مردم نماز می گذارد و از باربند شتران ، مکانی برتر ( بلندتر) ساخته می شود.پیامبر (ص) برفراز آن می ایستد.سینه ها نفس ها را دزدیده اند و مردم چون ریگزار صحرا ، خاموش خاموشند و منتظر شنودن خبر.

پیامبر (ص) شروع می کند ، سخنانش چون تراوش ذرات آب که از آبشار در هوا بپراکند ، نرم و نوازشگر است و هرم گرما را می شکند و مردمان تشنه ، زیر آفتاب ، با گوش جان آنرا می نوشند و می نیوشند ؛ پیامبر (ص) پس از ستایش خداوند ، چنین ادامه می دهد :

- من و شما ، هر دوان مسئولیم { مسئولیت پیامبر (ص) ابلاغ رسالت و مسئولیت دیگران ، عمل به دین و ابلاغ به دیگران است } چه می گویید ؟

- گواهیم که ما را تبلیغ کردی و در این راه چه بسیار کوشیدی ، خدا تو را بهترین پاداش دهد !

- آیا به یگانگی خداوند و پیامبری بنده اش محمد (ص) ، گواهی نمی دهید ؟

و به راستینی بهشت و دوزخ و مرگ و رستاخیز و زندگی پس از در گذشتن ؟

- گواهی می دهیم.

- خدایا گواه باش ! و آنگاه روی سوی مردم باز می گوید :

- مردم ! ، من و شما کنار کوثر یکدیگر را خواهیم دید ؛ هوشیار باشید که پس از من با دو {{ گوهر گرانبها }} چگونه خواهید بود ؟

- ای پیامبر خدا ، آن دو گوهر گرانبها ، چیست ؟

کتاب خدا و اهل بیت من. خدا به من خبر داده است که این دو از هم جدا نشوند تا کنار کوثر به من رسند... از آنان پیشی نجویید که هلاک خواهید شد و هم باز پس نمانید که باز موجب هلاکت است.

در این هنگام دست امیرمومنان حضرت علی (ع) را برمی افرازد تا مردم ، همه ، او را ببینند و باز شناسند ، پس آنگاه در همان حال منشور آسمانی جانشینی خود را میخواند :

اَیُّهَا النّاسُ مَن اَولَی النّاسِ بِالمُومِنینَ مِن اَنفُسِهِم.

مردم ! ، چه کسی به مومنان از ایشان سزاوارتر است و بر آنان ولایت و سرپرستی دارد ؟

- خدا و پیامبرش داناترند.

- خدا بر من ولایت دارد و من بر مومنان و من بر گرویدگان از خود ایشان سزاوارترم پس :

مَن کُنتُ مَولاهُ ، فَهذا عَلِیٌّ مَولاهُ { طبق روایت احمد بن حنبل - یکی از چهار پیشوای بزرگ اهل تسنن ، پیامبر (ص) این جمله ها را چهار بار تکرار فرمود }

هرکس من ولی و سرپرست اویم ، علی سرپرست و ولی اوست.

خدای من ! دوستانش را دوست بدار و با دشمنانش دشمن باش ! و یاری کن هرکه او را یاری کند و کیفر ده آنرا که با وی بستیزد . . .

هان ! هر حاضری باید به غایبان ابلاغ کند.

هنوز مردم نپراکنده اند که این آیه نازل میشود :

امروز دینتان را کامل و نعمت را بر شما تمام کردم و خرسند شدم که اسلام دین شما باشد ! { سوره مائده آیه 3 : الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا }

پس آنگاه پیامبر (ص) ، فریاد برآورد :

الله اکبر !

دین خدا کامل شد و پروردگار به رسالت من و امامت علی پس از من خشنود گشت.

پس از این مراسم ، مردم به امیر مومنان حضرت علی (ع) شادباش گفتند ؛ از کسانیکه پیشاپیش اصحاب ، به امیرمومنان حضرت علی (ع) تهنیت گفتند ، ابوبکر و عمر بودند که گفتند : بَخٍّ بَخٍّ لَکَ یا عَلیُّ ، اَصبَحتَ مَولایَ وَ مَولی کُلِّ مُومِنٍ وَ مُومِنَةٍ  ، ای خوشا تو یا علی ، که مولای من و هر مرد و زن با ایمان شده ای.  الغدیر جلد 1 صفحه 9 الی 11

 

سند حدیث غدیر

این حدیث از جهت سلسله ی راویان ، چندان محکم است که شاید کمتر مانند داشته باشد.

یکصدو ده نفر { الغدیر جلد 1 صفحه 14-61 } از اصحاب پیامبر (ص) که در غدیر حاضر بوده اند ، این حدیث را بی هیچ واسطه ، از پیامبر (ص) نقل کرده اند و هم هشتادو چند نفر از تابعین. { الغدیر جلد 1 صفحه 72 - 62 - تابعین آنانند که خود پیامبر (ص) را ندیده اند اما یک یا چند تن از اصحاب آنحضرت را دیده اند } دانشمندان آگاه و بی غرض ، چه تاریخ نویسان و چه مفسران و دیگرها ، از اهل تسنن ، مساله غدیر را با مدارک زیاد در کتابهای خود آورده اند ، که نام سیصدو پنجاه نفر از آنها در کتاب (( الغدیر )) آمده است.

چه بسیار از دانشمندان بزرگ اسلامی ، در این باره مستقلا کتابی نوشته اند که نام بیست و شش نفر از آنان با ویژگیهای کتابهایشان در (( کتاب الغدیر )) فراهم آمده است.

فرهنگ نویسان چون به واژه غدیر یا مولی ، رسیده اند ، داستان غدیر را باز گفته اند. . .

و باری ، کوچکترین تردید و کمترین سایه ی انکار در سند حدیث غدیر وجود ندارد مگر برای آندسته از مردمان که در نور خورشید می ایستند و گرمی آن را بر پوست خود حس میکنند اما باز می گویند نوری و گرمایی نیست.

بررسی کوتاهی در معنای حدیث غدیر

حدیث غدیر ، با نشانه هایی که در خود آن و خارج از آن وجود دارد ؛ چنان چشمگیر است که هر انسان با انصافی را متوجه خود میسازد و از آن به روشنی بر می آید که امیر مومنان حضرت علی (ع) نخستین جانشین پیامبر اسلام بوده است.

اینک به توضیح و گشودن برخی از آن نشانه ها و شواهد می پردازیم :

1- کلمه ی مولا که در این حدیث به چشم میخورد ، از روشنترین کلماتی است که در این زمینه به کار گرفته شده است.

(( مولا )) در این حدیث یعنی کسی که دارای مقام ولایت و امامت و رای و فرمان است و خواسته اش بر همه خواسته ها مقدم ؛ به این دلیل که پیامبر پیش از جمله ی    {{ مَن کُنتُ مَولاهُ }} فرمود : {{ اَیُّهَا النّاسُ مَن اَولَی النّاسِ بِالمُومِنینَ مِن اَنفُسِهِم ؟ مردم چه کسی به مومنان از ایشان سزاوارتر است ؟ }}

معنای اولویت پیامبر (ص) آن است که خواسته ی او بر خواسته ی مردم پیشی جوید و هرچه بگوید و انجام دهد ، برای مردم حجت باشد و مردم پیروی کنند و در حقیقت بر مردم ولایت و سرپرستی داشته باشد.حال می گوییم : همان - طور که در جمله ی پیشین ، صحبت از اولویت و ولایت پیامبر (ص) است ؛ در جمله ی بعد هم باید صحبت از ولایت و اولویت به همان معنی باشد تا ارتباط معنوی دو جمله ی پیشین و پسین ، محفوظ بماند.

بدین ترتیب معنای درست و کاملی که از این چند جمله به دست میآید ، این است که پیامبر (ص) فرمود :

آیا من نسبت به شما از خودتان سزاوارتر نیستم ؛ همه گفتند هستی ؛ آنگاه پیامبر اسلام (ص) فرمود : همین سزاواری و اولویت و ولایت که من نسبت به شما دارم علی نیز دارد و پس از من ، او مولای همه ی مسلمانان و جانشین من خواهد بود.

پس ، در این حدیث ، هیچ یک از معانی دیگر (( مولا )) جز همان اولویت و ولایت و امامت ، منظور نیست و معانی دیگر در این مقام ، کاملا بی تناسب است ، توجه به این نکته نیز که : پیامبر اسلام در آن هوای گرم انبوه مردم را سرپا نگه داشت ؛ این حقیقت تاریخی را بیشتر آشکار میکند که موضوع ، اهمیتی ویژه داشته است و گرنه هیچ عاقلی باور نمیکند که پیامبر (ص) مردم را در آن شرائط نگهدارد و منظورش فقط این باشد که یک موضوع جزئی ( مثلا علی دوست من است ) را به مردم یادآوری کند.

2- دلیل دیگر اینکه : پیامبر اسلام (ص) در جمله بعد فرمود : (( خدایا یاری کن آنرا که علی را یاری کند و از رحمت خود دور بدار آنرا که از یاری علی ، خودداری کند.))

پیامبر (ص) میدانست که پس از او ، حضرت علی (ع) باید از نظر ظاهر ، نیرو و ارتش داشته باشد و مردم او را یاری کنند تا اسلام ریشه گیرد ؛ چرا که حکومت اسلام نیاز به فرماندهان عادل و مطاع دارد و لازم است همه ی مردم از جانشین پیامبر فرمانبرداری کنند ؛ از اینرو ، یاوران حضرت علی (ع) را دعا کرد و مخالفان او را نفرین ، تا از این راه نیز به مردم بفهماند مخالفت با حضرت علی (ع) ، موجب غضب خداوند و نفرین پیامبر (ص) است.

3- پیامبر (ص) در پیشانی خطبه فرمود :

آیا به یگانگی خدا و رسالت بنده اش محمد ، گواهی نمی دهید ؟ گفتند می دهیم آنگاه فرمود : ولی و مولای شما کیست و سپس گفت : هرکس من مولای او هستم علی نیز مولای او خواهد بود.

بدیهی است که منظور از ولایت حضرت علی (ع) ، پس از شهادت به یگانگی خدا و رسالت و ولایت پیامبر ، همان امامت است زیرا جز بدینمعنی ، ارتباط جمله ها حفظ نمیشود و میدانیم که پیامبر (ص) از بلیغترین و فصیحترین مردمان بود در گفتار.

4- مردم پس از انجام مراسم ، به امیر مومنان حضرت علی (ع) تهنیت ها گفتند ، آشکار است که این شادباش در صورتی صحیح به نظر میرسد که در آنروز حضرت علی (ع) از سوی خدا و پیامبر (ص) ، به مقامی بلند رسیده باشد ، جز در این صورت ، تهنیت معنا نداشت.

5- آیه ی : یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاس . . .  سوره مائده آیه 67 (( ای پیامبر ، برسان آنچه از پروردگارت بر تو فرود آمده است و اگر نرسانی ، رسالت خدای را به جا نیاورده ای و خداوند تو را از - گزند - مردمان در امان میدارد  ))

به گواهی دانشمندان اهل تسنن ، روز غدیر ، درباره ی مساله جانشینی حضرت علی - که درود خدا بر او - فرود آمده است ( علامه امینی در {{ الغدیر }} سی نفر از مشاهیر اهل تسنن را نام میبرد که همه اعتراف کرده اند این آیه درباره علی (ع) نازل شده است )

برای نمونه ، گفتار مفسر و مورخ بزرگ تسنن : حافظ ابوجعفر محمد بن جریر طبری را میآوریم :

(( . . . بعد از این آیه که در غدیر خم نازل شد ، پیامبر (ص) فرمود : جبرئیل از طرف خدا دستور آورد که در این جایگاه بایستم و به هر سفید و سیاه اعلام کنم که علی فرزند ابوطالب ، برادر من ، وصی من ، جانشین من و امام پس از من است .... الغدیر جلد 1 صفحه 214 به نقل از کتاب الولایة طبری ))

6- اشعار و چکامه های شکوهمند و بلندی که شاعران و ادیبان اعصار از آنروز تا امروز درباره غدیر و جانشینی امیرمومنان حضرت علی (ع) سروده اند ؛ گذشته از اهمیت جنبه ی ادبی ، دلیل محکمی در مساله ی مورد بحث ماست زیرا همه ی آنها خطبه ی غدیر خم را مربوط به ولایت و امامت دانسته اند و شرح داده اند.

شعر و نام این شاعران همه ضبط شده است و آنان که با ادبیات عرب آشنایی دارند میتوانند ، کتاب ارجمند {{ الغدیر }} را ببینند.

در این کتاب بلند ، اشعار و نام بسیاری از شعرایی که در موضوع غدیر شعر سروده اند ، از قرن اول هجری تا قرنهای بعد ، به ترتیب فراهم آمده و حتی نقد و بررسی شده است.

7- پیامبر بزرگ ما (ص) و امامان گرامی (ع) ، روز هیجدهم ذیحجه را ، یکی از عیدهای رسمی مسلمانان اعلام فرموده اند تا مساله غدیر ، هرساله بازگو شود و به دست فراموشی سپرده نگردد.

چنانکه ابوریحان بیرونی دانشمند مشهور ایرانی در قرن پنجم ، در کتاب {{ آثار الباقیه }} و نیز ابن طلحه ی شافعی در کتاب (( مطالب السوول )) روز غدیر را یکی از عیدهای اسلامی نام برده اند.

ابومنصور ثعالبی ، ادیب و دانشمند مشهور هم در کتاب (( ثمار القلوب )) شب غدیر را از شبهای بزرگ اسلامی دانسته است.

8- احتجاج ها : امیر مومنان حضرت علی (ع) و امامان دیگر ، هرگاه به حدیث غدیر احتجاج و در برابر مخالفان بدان استدلال کرده اند ، هیچکس در معنای آن و اینکه مربوط به امامت و جانشینی امیرمومنان حضرت علی (ع) است ؛ اشکالی نکرده و مجاب شده اند { الغدیر جلد 1 صفحه 159 به بعد }

امیرالمومنین (ع) ، یک روز در کوفه خطبه میخواند ، ضمن آن فرمود : به خدایتان سوگند می دهم ، هرکس در غدیر حاضر بود و به گوش خود شنید که پیامبر مرا به جانشینی گزید ، بایستد ، تنها آنانکه به گوش خود از پیامبر شنیده اند ؛ برخیزند نه آنانکه از دیگران شنیده اند و خود در غدیر نبوده اند ، جمعی برخواستند.

احمد حنبل پیشوای بزرگ مذهب حنبلی میگوید : آنان سی نفر بودند که آنروز برخاستند و به شنیدن حدیث غدیر گواهی دادند.

باید دانست که در آن تاریخ بیست و پنج سال از واقعه غدیر گذشته بود و هم برخی از اصحاب پیامبر (ص) در آن روز ، در کوفه نبودند و یا پیش از آن تاریخ درگذشته بودند و نیز برخی به بعضی غرض ها بودند و گواهی ندادند.

راهبر آزادگان حضرت امام حسین (ع) نیز به هنگام سخنرانی در اجتماع اسلامی مکه ، بین هفتصد نفر از پارسایان اصحاب و تابعان پیامبر (ص) { 200 نفر از ایشان از اصحاب بودند } فرمود : (( . . . به خداوندتان سوگند باد ، آیا میدانید که پیامبر در غدیر ، علی (ع) را به خلافت و ولایت برگزید و فرمود ؛ حاضران به غایبان برسانند ؟ )) آن جمع همه گفتند : خدا گواهست که چنین بود . .. { در کتاب ارجمند (( الغدیر )) جلد 1 صفحه - 213 - 159 - 22 - احتجاج در این زمینه آمده است }

در پایان این مقاله با تقریظی که شیخ محمد دحدوح امام جمعه و پیشوای روحانی اهل تسنن شهر حلب بر کتاب الغدیر نوشته است ؛ سخن را کوتاه می کنیم :

(( . . . کتاب الغدیر ، حقایقی را استوار کرد و در برابر ، خرافه هایی را ریشه کن ساخت ، برخی از چیزها را به ثبوت رسانید که ما نمی دانستیم و گفته هایی را باطل کرد که ما بر اثر بی خبری ، قرنها بدانها دل سپرده بودیم.

آری ، از حوادث گذشته به گونه یی برای ما سخن رفته بود که ما می گفتیم ، منشاء آنها را نمی دانیم و در اسرار آنها نیز نمی اندیشیدیم ؛ با آنکه لازم بود از پیشامدها درس می گرفتیم و بنای بلند بررسی قضایای تاریخی را بر پایه ی تحقیق بالا می بردیم . . . ))

چنانکه دیدیم ، تا پیش از کتاب الغدیر این مقدار ، دانش عمومی اهل تسنن میبود از واقعه غدیر ؛ اما هم اکنون و از آن پس که فصل ها و بخش های {{ الغدیر }} منتشر شد ، در برابر ، دریایی جوشان می بینند سرشار از دلیل رسا ، برهان روشن و دانش فروزان ؛ آنچه در {{ الغدیر }} می بینیم یکزبان می گوید : فروغ مهتاب پوشیدنی نیست.    برگرفته از کتاب درسهایی از اصول دین صفحات 386 الی 401


 

 { یادی از علامه شیخ عبدالحسین امینی نجفی ( رضوان الله علیه ) مولف ارجمند کتاب الغدیر }


زندگینامه کوتاهی از مولف کتاب الغدیر : مولف عالیقدر این کتاب ، محقق بزرگوار علامه شیخ عبدالحسین امینی به سال 1320 هجری قمری ( 1281 شمسی ) در تبریز چشم به جهان گشود ، تحصیلات مقدماتی را در زادگاهش به پایان رساند آنگاه از آن سامان رخت بربست و راهی نجف شد . در آنجا نزد استادانی بزرگ چون : سید محمد فیروز آبادی و سید ابوتراب خوانساری به ادامه تحصیل نشست ؛ با درگذشت این دو در محضر اساتید درجه اول وقت مرحله ی نهایی دانشهای اسلامی را پیمود و هنوز در دوران جوانی بود که از مراجع بزرگی چون : آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی و آیت الله میرزا محمد حسین نائینی و آیت الله شیخ عبدالکریم حائری و آیت الله شیخ محمد حسین اصفهانی اجازه اجتهاد دریافت کرد. از آن پس به تبریز بازگشت و پس از گذشت و مدتی اقامت ، دیگر بار به نجف مراجعت فرمود و کوشش پی گیر خود را درباره بزرگترین کتاب عصر (( الغدیر )) را آغاز کرد و با کوششی پی گیر و مسافرت به اکثر کشورهای اسلامی و احیاناً غیر اسلامی و بررسی متون و مدارک علمی و تاریخی اسلام در طول نزدیک به چهل سال بزرگترین اثر ارزنده خود الغدیر را در دسترس اهل تحقیق قرار داد. این مرد بزرگ علاوه بر این اثر تالیفات و تحقیقات دیگری که در حدود 20 کتاب میشود از خود باقی گذاشت.و بالاخره پس از هفتاد سال کار و کوشش مداوم در راه بزرگداشت صاحب غدیر ، در روز جمعه دوازدهم تیرماه 1349 { 28 ربیع الثانی 1390 } نزدیک اذان صبح ، از جهان دیده فرو بست. { رضوان الله علیه }

دانلود ترجمه کتاب شریف الغدیر ( تالیف علامه شیخ عبدالحسین امینی نجفی (ره)  22 جلد    ( قابل دانلود با فرمت های جاوا ، آندروید ، pdf  پی دی اف و... )

دانلود ترجمه فارسی و نسخه عربی کتاب شریف الغدیر مخصوص تلفن همراه   java - Android

گالری تصاویر حضرت آیت الله علامه شیخ عبدالحسین امینی (رضوان الله تعالی علیه )


سخنان حضرت علامه شیخ عبدالحسین امینی نجفی (ره) مولف کتاب ارجمند الغدیر :  [مقدمه مؤلف‏]بسم اللّه الرّحمن الرّحیم‏ حمد و ستایش مخصوص خداوند است که مالک حقیقى و سزاوار آنست، و درود بر پیغمبر او و پیشوایان از اولاد او، و سرپرستان امّت.هذا کتابنا ینطق علیکم بالحق‏ { اقتباس از قرآن کریم ترجمه: این کتاب ما است که بر شما سخن براستى و درستى میگوید.}داستان بزرگ و مهمّ (واقعه غدیر خم) داستان دعوت خدائى است. داستان ولایت کبرى است. داستان آراستن و کامل ساختن دین. و تمام نمودن نعمت. و خشنودى پروردگار است. بر طبق آیاتى که کتاب صریح خداوند بدان نازل گشته و اخبار متواتره رسیده از پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله تصریح بدان نموده و رشته مدارک و اسناد آن مانند حلقه ‏هاى به هم پیوسته یک زنجیر، از دوران صحابه (یاران پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله) و تابعین تا این زمان امتداد یافته.این کتاب متضمن مطالبى است که در پیرامون حدیث غدیر رسیده، از حقایق روشن و آشکار مربوط به متن حدیث مزبور و سند آن. در این کتاب آنچه با درستى و صراحت و در آشکارترین مظاهر دایر باین امر مهمّ ثبت و ضبط گشته از میان انبوهى از مطالب درهم آمیخته و آهنگهاى ناموزون و به هم ریخته استخراج شده تا حقیقت حال بر خواننده آن آشکار و جلوه ‏گر شود.سپس. نام شعرائى را که داستان غدیر خم را بنظم در آورده‏ اند با شرح حال آنها و قصاید و اشعارشانرا از قرن (صده) اول تا قرن حاضر به ترتیب گذشت زمان در این کتاب آورده ‏ایم. و مقصود مهم ما از این کار اینست که شهرت و تواتر این موضوع را بدینوسیله ثابت نمائیم تا دانسته شود که داستان غدیر خم بطورى شهرت‏ داشته که در هر قرن و زمان زبان زد اُدبا و شعراى بنام بوده و خصوصیات این امر را نظما و نثرا بیان داشته‏ اند:این کتاب با خصوصیاتى که بیان شد مجموعا در شانزده مجلّد تدوین گردیده‏ {  بعدا دامنه بحث بطورى امتداد یافته که مؤلف جلیل القدر احساس فرموده است که ضمن شانزده مجلد حق مطلب اداء نمیشود و اعلام فرمودند که مجلدات« الغدیر» به بیست مجلد افزایش یافته است. مترجم‏ }
و بنام خدمت بدین و اعلاء کلمه حق و تجدید بهترین و مهمترین خاطره تاریخ اسلام و بوجود آوردن یک زندگى نوین و با فروغ براى ملل مسلمان و همچنین به منظور ابراز خلوص وارادت بساحت مقدس صاحب ولایت مطلقه در اختیار ارباب دانش و بینش گذارده میشود و از خداوند سبحان استمداد و استعانت میجویم که مرا در انجام این وظیفه مهم و هدف مقدس یارى فرماید و این آرزوى مرا به تحقق رساند. و آغاز و سرانجام این خدمت حمد و ستایش حق است. { امینی }

 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۰۸
soroush harsin

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی