عید غدیر مبارک باد
سالروز فرخنده و شکوهمند انتصاب مولای متّقیان امیر مؤمنان حضرت علی علیه السلام به امامت اهل ایمان از سوی خداوند سبحان به دست مبارک رسول مکرّم اسلام صلی الله علیه و آله بر حضرت مهدی صاحب الزّمان(عجّل الله تعالی فرجه الشّریف) و همهی حق دوستان و حق باوران در سراسر جهان خجسته و مبارک باد.
سالروز فرخنده و شکوهمند انتصاب مولای متّقیان امیر مؤمنان حضرت علی علیه السلام به امامت اهل ایمان از سوی خداوند سبحان به دست مبارک رسول مکرّم اسلام صلی الله علیه و آله بر حضرت مهدی صاحب الزّمان(عجّل الله تعالی فرجه الشّریف) و همهی حق دوستان و حق باوران در سراسر جهان خجسته و مبارک باد.
من کنـــت مــولاه فــهــذا علی مــولاه
حلول عید ولایت و امامت را که به شکرانه ی تکمیل دین و تتمیم نعمت همگان با عرشیان و فرشیان است تبریک و تهنیت عرض می نمایم
رسول خدا صلاللهعلیهوآله فرمودهاند:
روز
غدیر خم، برترین عیدهای امت من است و آن روزی است که خداوند بزرگ دستور
داد، آن روز برادرم علیبنابی طالب را به عنوان پرچمدار (و فرمانده) امتم
منصوب کنم، تا بعد از من مردم توسط او هدایت شوند، و آن روزی است که خداوند
در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان
دین برای آنان پسندید. (امالی صدوق: 125، ح 8)
و صدایی رسا در گوش جهان اینگونه به نجوا درآمد که : «من کنت مولاه، فهذا علی مولاه»
و غدیر، کمال نبوت است و دنباله مسیری که پیامبر ترسیم کرده، تا هر چه رنگ و بوى تعصب را بشوید و هرچه دیوار تبعیض را بکوبد.
غدیر،
اتمام نعمت است و لطف خداست بر سر اهالى زمین تا با عدالت علوى،
باقیمانده رسوم جاهلیت را بشکند و هرزههاى شرک و نفاق را برچیند.
غدیر،
پایان رسالت است و على «علیهالسلام» مولا مىشود، تا پرچم پیامبر را پس
از او به دست بگیرد و لباس رزم بپوشد براى آزادى بندگان خدا و برای هدایت
دین...
غدیر، یک تاریخ است؛ تاریخى سرخ که اولش مدینه است، وسطش کربلاست و آخرش ظهور.
امام باقر (ع) از پدر بزرگوارشان امام صادق (ع) نقل کردهاند که فرمود:
شیطان
دشمن خدا چهار بار ناله کرد: روزی که مورد لعن خدا واقع شد و روزی که به
زمین هبوط کرد و روزی که پیامبر اکرم صلاللهعلیهوآله مبعوث شد و روز
عید غدیر.
(قرب الاسناد: 10)
شبی در محفلی ذکر علی بود
شنیدم عارفی فرزانه فرمود
اگر آتش به زیر پوست داری
نسوزی گر علی را دوست داری
هیجدهم ذیحجّه سالروز فرخنده و شکوهمند انتصاب مولای متّقیان امیر مؤمنان حضرت علی علیه السلام به امامت اهل ایمان از سوی خداوند سبحان به دست مبارک رسول مکرّم اسلام صلی الله علیه و آله بر حضرت مهدی صاحب الزّمان(عجّل الله تعالی فرجه الشّریف) و همهی حق دوستان و حق باوران در سراسر جهان خجسته و مبارک باد.
رسول خدا (ص) فرمود : این علی بن ابیطالب (ع) است ؛ گوشتش از گوشت من و خونش از خون من است. [منزلت] او به من همانند منزلت هارون به موسی است، جز آن که پس از من پیامبری نیست. و فرمود: ای ام سلمه، گواه باش و گوش فرادار! این علی است ، این امیرالمؤمنین و سرور مسلمانان است ، او جایگاه دانش من و در [علم] من است که از آن بر من وارد میشوند . او برادرم در دنیا و صاحب سرّ من در آخرت است که در درجات والای بهشت با من خواهد بود. کشف الیقین فی فضائل امیرالمؤمنین (ع) صفحه 280
( دانلود ویژه نامه عید غدیر ) امامت روح شریعت { با فرمت pdf } آیت الله سید محمد ضیاء آبادی
ایوان نجف عجب صفائی دارد حیدر بنگر چه بارگاهی دارد
توحید که لا اله الا الله است اسلام ، محمد رسول الله است
از این دو سخن کسی به جایی نرسد گر بی خبر از علی ولی الله است
امام باقر (ع) درباره کلام خدای تعالی « امروز دین شما را کامل کردم و نعمتم را بر شما تمام ساختم سوره مائده آیه 3» فرمود : کامل شدن دین به ولایت علی بن ابیطالب (ع) تحقق یافت. تفسیر فرات الکوفی صفحه 119
الْحَمْدُ
لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ
الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ
( سپاس خدا را که ما را از کسانی قرار داد که به ولایت امیرالمومنین علی (ع) و ائمه اطهار (ع) تمسک می جویند )
احادیث درباره فضایل اسدالله الغالب امیرالمومنین مولا علی (ع)
اعمال شب و روز عید غدیر
حدیث تاریخی غدیر
پیامبر گرامی (ص) ، در سال دهم هجرت به مکه عزیمت فرمودند تا فریضه ی حج بگذارند.این حج ، در آخرین سال عمر پیامبرعزیز ، انجام شد و به همین جهت در تاریخ ، آنرا حجة الوداع می گویند ، یعنی حج بدرود ، حج خداحافظی.
همراهان پیامبر را که به شوق همسفری با آنحضرت و دیدن و فرا گرفتن حجی درست ، به رکابش شتافته بودند ؛ تا 120 هزار نفر نوشته اند . . . .
گروهی نیز در شهر مکه به او پیوستند ، پس از گزاردن حج و به هنگام بازگشت به مدینه روز هیجدهم ماه ذیحجه در (( غدیر خم )) { غدیر خم نام جایی است بین مکه و مدینه } این آیه نازل شد : یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاس . . . سوره مائده آیه 67 (( ای پیامبر ، برسان آنچه از پروردگارت بر تو فرود آمده است و اگر نرسانی ، رسالت خدای را به جا نیاورده ای و خداوند تو را از - گزند - مردمان در امان می دارد .... ))) بدین ترتیب فرمانی بزرگ از سوی خدا به پیامبر در میرسد.
لبهای کاروانیان به آهستگی نجوا می کند :
- خدا فرمانی داده است....
و همه منتظر فرمان می مانند...
در همین هنگام پیامبر (ص) ، دستور می دهد که همه از حرکت باز گردند و بازماندگان در رسند.
چنین می کنند.. و راهگذرانی بسیار ، به فرمان رسول خدا (ص) ، اینک برای شنودن یک خبر ایستاده اند....و صحرا چنانکه می دانیم و گفتیم : پهنه ی بی آب و تفته ی غدیر خم است.
نمیروز است و هرم آفتاب سوزنده ؛
خبر چیست که پیامبر در این هنگام و هنگامه ، مردم را بر سرپا نگاهداشته است ؟
در این هنگام ؛ بانگ اذان به گوش می رسد ؛ پیامبر (ص) با مردم نماز می گذارد و از باربند شتران ، مکانی برتر ( بلندتر) ساخته می شود.پیامبر (ص) برفراز آن می ایستد.سینه ها نفس ها را دزدیده اند و مردم چون ریگزار صحرا ، خاموش خاموشند و منتظر شنودن خبر.
پیامبر (ص) شروع می کند ، سخنانش چون تراوش ذرات آب که از آبشار در هوا بپراکند ، نرم و نوازشگر است و هرم گرما را می شکند و مردمان تشنه ، زیر آفتاب ، با گوش جان آنرا می نوشند و می نیوشند ؛ پیامبر (ص) پس از ستایش خداوند ، چنین ادامه می دهد :
- من و شما ، هر دوان مسئولیم { مسئولیت پیامبر (ص) ابلاغ رسالت و مسئولیت دیگران ، عمل به دین و ابلاغ به دیگران است } چه می گویید ؟
- گواهیم که ما را تبلیغ کردی و در این راه چه بسیار کوشیدی ، خدا تو را بهترین پاداش دهد !
- آیا به یگانگی خداوند و پیامبری بنده اش محمد (ص) ، گواهی نمی دهید ؟
و به راستینی بهشت و دوزخ و مرگ و رستاخیز و زندگی پس از در گذشتن ؟
- گواهی می دهیم.
- خدایا گواه باش ! و آنگاه روی سوی مردم باز می گوید :
- مردم ! ، من و شما کنار کوثر یکدیگر را خواهیم دید ؛ هوشیار باشید که پس از من با دو {{ گوهر گرانبها }} چگونه خواهید بود ؟
- ای پیامبر خدا ، آن دو گوهر گرانبها ، چیست ؟
کتاب خدا و اهل بیت من. خدا به من خبر داده است که این دو از هم جدا نشوند تا کنار کوثر به من رسند... از آنان پیشی نجویید که هلاک خواهید شد و هم باز پس نمانید که باز موجب هلاکت است.
در این هنگام دست امیرمومنان حضرت علی (ع) را برمی افرازد تا مردم ، همه ، او را ببینند و باز شناسند ، پس آنگاه در همان حال منشور آسمانی جانشینی خود را میخواند :
اَیُّهَا النّاسُ مَن اَولَی النّاسِ بِالمُومِنینَ مِن اَنفُسِهِم.
مردم ! ، چه کسی به مومنان از ایشان سزاوارتر است و بر آنان ولایت و سرپرستی دارد ؟
- خدا و پیامبرش داناترند.
- خدا بر من ولایت دارد و من بر مومنان و من بر گرویدگان از خود ایشان سزاوارترم پس :
مَن کُنتُ مَولاهُ ، فَهذا عَلِیٌّ مَولاهُ { طبق روایت احمد بن حنبل - یکی از چهار پیشوای بزرگ اهل تسنن ، پیامبر (ص) این جمله ها را چهار بار تکرار فرمود }
هرکس من ولی و سرپرست اویم ، علی سرپرست و ولی اوست.
خدای من ! دوستانش را دوست بدار و با دشمنانش دشمن باش ! و یاری کن هرکه او را یاری کند و کیفر ده آنرا که با وی بستیزد . . .
هان ! هر حاضری باید به غایبان ابلاغ کند.
هنوز مردم نپراکنده اند که این آیه نازل میشود :
امروز دینتان را کامل و نعمت را بر شما تمام کردم و خرسند شدم که اسلام دین شما باشد ! { سوره مائده آیه 3 : الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا }
پس آنگاه پیامبر (ص) ، فریاد برآورد :
الله اکبر !
دین خدا کامل شد و پروردگار به رسالت من و امامت علی پس از من خشنود گشت.
پس از این مراسم ، مردم به امیر مومنان حضرت علی (ع) شادباش گفتند ؛ از کسانیکه پیشاپیش اصحاب ، به امیرمومنان حضرت علی (ع) تهنیت گفتند ، ابوبکر و عمر بودند که گفتند : بَخٍّ بَخٍّ لَکَ یا عَلیُّ ، اَصبَحتَ مَولایَ وَ مَولی کُلِّ مُومِنٍ وَ مُومِنَةٍ ، ای خوشا تو یا علی ، که مولای من و هر مرد و زن با ایمان شده ای. الغدیر جلد 1 صفحه 9 الی 11
سند حدیث غدیر
این حدیث از جهت سلسله ی راویان ، چندان محکم است که شاید کمتر مانند داشته باشد.
یکصدو ده نفر { الغدیر جلد 1 صفحه 14-61 } از اصحاب پیامبر (ص) که در غدیر حاضر بوده اند ، این حدیث را بی هیچ واسطه ، از پیامبر (ص) نقل کرده اند و هم هشتادو چند نفر از تابعین. { الغدیر جلد 1 صفحه 72 - 62 - تابعین آنانند که خود پیامبر (ص) را ندیده اند اما یک یا چند تن از اصحاب آنحضرت را دیده اند } دانشمندان آگاه و بی غرض ، چه تاریخ نویسان و چه مفسران و دیگرها ، از اهل تسنن ، مساله غدیر را با مدارک زیاد در کتابهای خود آورده اند ، که نام سیصدو پنجاه نفر از آنها در کتاب (( الغدیر )) آمده است.
چه بسیار از دانشمندان بزرگ اسلامی ، در این باره مستقلا کتابی نوشته اند که نام بیست و شش نفر از آنان با ویژگیهای کتابهایشان در (( کتاب الغدیر )) فراهم آمده است.
فرهنگ نویسان چون به واژه غدیر یا مولی ، رسیده اند ، داستان غدیر را باز گفته اند. . .
و باری ، کوچکترین تردید و کمترین سایه ی انکار در سند حدیث غدیر وجود ندارد مگر برای آندسته از مردمان که در نور خورشید می ایستند و گرمی آن را بر پوست خود حس میکنند اما باز می گویند نوری و گرمایی نیست.
بررسی کوتاهی در معنای حدیث غدیر
حدیث غدیر ، با نشانه هایی که در خود آن و خارج از آن وجود دارد ؛ چنان چشمگیر است که هر انسان با انصافی را متوجه خود میسازد و از آن به روشنی بر می آید که امیر مومنان حضرت علی (ع) نخستین جانشین پیامبر اسلام بوده است.
اینک به توضیح و گشودن برخی از آن نشانه ها و شواهد می پردازیم :
1- کلمه ی مولا که در این حدیث به چشم میخورد ، از روشنترین کلماتی است که در این زمینه به کار گرفته شده است.
(( مولا )) در این حدیث یعنی کسی که دارای مقام ولایت و امامت و رای و فرمان است و خواسته اش بر همه خواسته ها مقدم ؛ به این دلیل که پیامبر پیش از جمله ی {{ مَن کُنتُ مَولاهُ }} فرمود : {{ اَیُّهَا النّاسُ مَن اَولَی النّاسِ بِالمُومِنینَ مِن اَنفُسِهِم ؟ مردم چه کسی به مومنان از ایشان سزاوارتر است ؟ }}
معنای اولویت پیامبر (ص) آن است که خواسته ی او بر خواسته ی مردم پیشی جوید و هرچه بگوید و انجام دهد ، برای مردم حجت باشد و مردم پیروی کنند و در حقیقت بر مردم ولایت و سرپرستی داشته باشد.حال می گوییم : همان - طور که در جمله ی پیشین ، صحبت از اولویت و ولایت پیامبر (ص) است ؛ در جمله ی بعد هم باید صحبت از ولایت و اولویت به همان معنی باشد تا ارتباط معنوی دو جمله ی پیشین و پسین ، محفوظ بماند.
بدین ترتیب معنای درست و کاملی که از این چند جمله به دست میآید ، این است که پیامبر (ص) فرمود :
آیا من نسبت به شما از خودتان سزاوارتر نیستم ؛ همه گفتند هستی ؛ آنگاه پیامبر اسلام (ص) فرمود : همین سزاواری و اولویت و ولایت که من نسبت به شما دارم علی نیز دارد و پس از من ، او مولای همه ی مسلمانان و جانشین من خواهد بود.
پس ، در این حدیث ، هیچ یک از معانی دیگر (( مولا )) جز همان اولویت و ولایت و امامت ، منظور نیست و معانی دیگر در این مقام ، کاملا بی تناسب است ، توجه به این نکته نیز که : پیامبر اسلام در آن هوای گرم انبوه مردم را سرپا نگه داشت ؛ این حقیقت تاریخی را بیشتر آشکار میکند که موضوع ، اهمیتی ویژه داشته است و گرنه هیچ عاقلی باور نمیکند که پیامبر (ص) مردم را در آن شرائط نگهدارد و منظورش فقط این باشد که یک موضوع جزئی ( مثلا علی دوست من است ) را به مردم یادآوری کند.
2- دلیل دیگر اینکه : پیامبر اسلام (ص) در جمله بعد فرمود : (( خدایا یاری کن آنرا که علی را یاری کند و از رحمت خود دور بدار آنرا که از یاری علی ، خودداری کند.))
پیامبر (ص) میدانست که پس از او ، حضرت علی (ع) باید از نظر ظاهر ، نیرو و ارتش داشته باشد و مردم او را یاری کنند تا اسلام ریشه گیرد ؛ چرا که حکومت اسلام نیاز به فرماندهان عادل و مطاع دارد و لازم است همه ی مردم از جانشین پیامبر فرمانبرداری کنند ؛ از اینرو ، یاوران حضرت علی (ع) را دعا کرد و مخالفان او را نفرین ، تا از این راه نیز به مردم بفهماند مخالفت با حضرت علی (ع) ، موجب غضب خداوند و نفرین پیامبر (ص) است.
3- پیامبر (ص) در پیشانی خطبه فرمود :
آیا به یگانگی خدا و رسالت بنده اش محمد ، گواهی نمی دهید ؟ گفتند می دهیم آنگاه فرمود : ولی و مولای شما کیست و سپس گفت : هرکس من مولای او هستم علی نیز مولای او خواهد بود.
بدیهی است که منظور از ولایت حضرت علی (ع) ، پس از شهادت به یگانگی خدا و رسالت و ولایت پیامبر ، همان امامت است زیرا جز بدینمعنی ، ارتباط جمله ها حفظ نمیشود و میدانیم که پیامبر (ص) از بلیغترین و فصیحترین مردمان بود در گفتار.
4- مردم پس از انجام مراسم ، به امیر مومنان حضرت علی (ع) تهنیت ها گفتند ، آشکار است که این شادباش در صورتی صحیح به نظر میرسد که در آنروز حضرت علی (ع) از سوی خدا و پیامبر (ص) ، به مقامی بلند رسیده باشد ، جز در این صورت ، تهنیت معنا نداشت.
5- آیه ی : یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاس . . . سوره مائده آیه 67 (( ای پیامبر ، برسان آنچه از پروردگارت بر تو فرود آمده است و اگر نرسانی ، رسالت خدای را به جا نیاورده ای و خداوند تو را از - گزند - مردمان در امان میدارد ))
به گواهی دانشمندان اهل تسنن ، روز غدیر ، درباره ی مساله جانشینی حضرت علی - که درود خدا بر او - فرود آمده است ( علامه امینی در {{ الغدیر }} سی نفر از مشاهیر اهل تسنن را نام میبرد که همه اعتراف کرده اند این آیه درباره علی (ع) نازل شده است )
برای نمونه ، گفتار مفسر و مورخ بزرگ تسنن : حافظ ابوجعفر محمد بن جریر طبری را میآوریم :
(( . . . بعد از این آیه که در غدیر خم نازل شد ، پیامبر (ص) فرمود : جبرئیل از طرف خدا دستور آورد که در این جایگاه بایستم و به هر سفید و سیاه اعلام کنم که علی فرزند ابوطالب ، برادر من ، وصی من ، جانشین من و امام پس از من است .... الغدیر جلد 1 صفحه 214 به نقل از کتاب الولایة طبری ))
6- اشعار و چکامه های شکوهمند و بلندی که شاعران و ادیبان اعصار از آنروز تا امروز درباره غدیر و جانشینی امیرمومنان حضرت علی (ع) سروده اند ؛ گذشته از اهمیت جنبه ی ادبی ، دلیل محکمی در مساله ی مورد بحث ماست زیرا همه ی آنها خطبه ی غدیر خم را مربوط به ولایت و امامت دانسته اند و شرح داده اند.
شعر و نام این شاعران همه ضبط شده است و آنان که با ادبیات عرب آشنایی دارند میتوانند ، کتاب ارجمند {{ الغدیر }} را ببینند.
در این کتاب بلند ، اشعار و نام بسیاری از شعرایی که در موضوع غدیر شعر سروده اند ، از قرن اول هجری تا قرنهای بعد ، به ترتیب فراهم آمده و حتی نقد و بررسی شده است.
7- پیامبر بزرگ ما (ص) و امامان گرامی (ع) ، روز هیجدهم ذیحجه را ، یکی از عیدهای رسمی مسلمانان اعلام فرموده اند تا مساله غدیر ، هرساله بازگو شود و به دست فراموشی سپرده نگردد.
چنانکه ابوریحان بیرونی دانشمند مشهور ایرانی در قرن پنجم ، در کتاب {{ آثار الباقیه }} و نیز ابن طلحه ی شافعی در کتاب (( مطالب السوول )) روز غدیر را یکی از عیدهای اسلامی نام برده اند.
ابومنصور ثعالبی ، ادیب و دانشمند مشهور هم در کتاب (( ثمار القلوب )) شب غدیر را از شبهای بزرگ اسلامی دانسته است.
8- احتجاج ها : امیر مومنان حضرت علی (ع) و امامان دیگر ، هرگاه به حدیث غدیر احتجاج و در برابر مخالفان بدان استدلال کرده اند ، هیچکس در معنای آن و اینکه مربوط به امامت و جانشینی امیرمومنان حضرت علی (ع) است ؛ اشکالی نکرده و مجاب شده اند { الغدیر جلد 1 صفحه 159 به بعد }
امیرالمومنین (ع) ، یک روز در کوفه خطبه میخواند ، ضمن آن فرمود : به خدایتان سوگند می دهم ، هرکس در غدیر حاضر بود و به گوش خود شنید که پیامبر مرا به جانشینی گزید ، بایستد ، تنها آنانکه به گوش خود از پیامبر شنیده اند ؛ برخیزند نه آنانکه از دیگران شنیده اند و خود در غدیر نبوده اند ، جمعی برخواستند.
احمد حنبل پیشوای بزرگ مذهب حنبلی میگوید : آنان سی نفر بودند که آنروز برخاستند و به شنیدن حدیث غدیر گواهی دادند.
باید دانست که در آن تاریخ بیست و پنج سال از واقعه غدیر گذشته بود و هم برخی از اصحاب پیامبر (ص) در آن روز ، در کوفه نبودند و یا پیش از آن تاریخ درگذشته بودند و نیز برخی به بعضی غرض ها بودند و گواهی ندادند.
راهبر آزادگان حضرت امام حسین (ع) نیز به هنگام سخنرانی در اجتماع اسلامی مکه ، بین هفتصد نفر از پارسایان اصحاب و تابعان پیامبر (ص) { 200 نفر از ایشان از اصحاب بودند } فرمود : (( . . . به خداوندتان سوگند باد ، آیا میدانید که پیامبر در غدیر ، علی (ع) را به خلافت و ولایت برگزید و فرمود ؛ حاضران به غایبان برسانند ؟ )) آن جمع همه گفتند : خدا گواهست که چنین بود . .. { در کتاب ارجمند (( الغدیر )) جلد 1 صفحه - 213 - 159 - 22 - احتجاج در این زمینه آمده است }
در پایان این مقاله با تقریظی که شیخ محمد دحدوح امام جمعه و پیشوای روحانی اهل تسنن شهر حلب بر کتاب الغدیر نوشته است ؛ سخن را کوتاه می کنیم :
(( . . . کتاب الغدیر ، حقایقی را استوار کرد و در برابر ، خرافه هایی را ریشه کن ساخت ، برخی از چیزها را به ثبوت رسانید که ما نمی دانستیم و گفته هایی را باطل کرد که ما بر اثر بی خبری ، قرنها بدانها دل سپرده بودیم.
آری ، از حوادث گذشته به گونه یی برای ما سخن رفته بود که ما می گفتیم ، منشاء آنها را نمی دانیم و در اسرار آنها نیز نمی اندیشیدیم ؛ با آنکه لازم بود از پیشامدها درس می گرفتیم و بنای بلند بررسی قضایای تاریخی را بر پایه ی تحقیق بالا می بردیم . . . ))
چنانکه دیدیم ، تا پیش از کتاب الغدیر این مقدار ، دانش عمومی اهل تسنن میبود از واقعه غدیر ؛ اما هم اکنون و از آن پس که فصل ها و بخش های {{ الغدیر }} منتشر شد ، در برابر ، دریایی جوشان می بینند سرشار از دلیل رسا ، برهان روشن و دانش فروزان ؛ آنچه در {{ الغدیر }} می بینیم یکزبان می گوید : فروغ مهتاب پوشیدنی نیست. برگرفته از کتاب درسهایی از اصول دین صفحات 386 الی 401
{ یادی از علامه شیخ عبدالحسین امینی نجفی ( رضوان الله علیه ) مولف ارجمند کتاب الغدیر }
زندگینامه کوتاهی از مولف کتاب الغدیر : مولف عالیقدر این کتاب ، محقق بزرگوار علامه شیخ عبدالحسین امینی به سال 1320 هجری قمری ( 1281 شمسی ) در تبریز چشم به جهان گشود ، تحصیلات مقدماتی را در زادگاهش به پایان رساند آنگاه از آن سامان رخت بربست و راهی نجف شد . در آنجا نزد استادانی بزرگ چون : سید محمد فیروز آبادی و سید ابوتراب خوانساری به ادامه تحصیل نشست ؛ با درگذشت این دو در محضر اساتید درجه اول وقت مرحله ی نهایی دانشهای اسلامی را پیمود و هنوز در دوران جوانی بود که از مراجع بزرگی چون : آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی و آیت الله میرزا محمد حسین نائینی و آیت الله شیخ عبدالکریم حائری و آیت الله شیخ محمد حسین اصفهانی اجازه اجتهاد دریافت کرد. از آن پس به تبریز بازگشت و پس از گذشت و مدتی اقامت ، دیگر بار به نجف مراجعت فرمود و کوشش پی گیر خود را درباره بزرگترین کتاب عصر (( الغدیر )) را آغاز کرد و با کوششی پی گیر و مسافرت به اکثر کشورهای اسلامی و احیاناً غیر اسلامی و بررسی متون و مدارک علمی و تاریخی اسلام در طول نزدیک به چهل سال بزرگترین اثر ارزنده خود الغدیر را در دسترس اهل تحقیق قرار داد. این مرد بزرگ علاوه بر این اثر تالیفات و تحقیقات دیگری که در حدود 20 کتاب میشود از خود باقی گذاشت.و بالاخره پس از هفتاد سال کار و کوشش مداوم در راه بزرگداشت صاحب غدیر ، در روز جمعه دوازدهم تیرماه 1349 { 28 ربیع الثانی 1390 } نزدیک اذان صبح ، از جهان دیده فرو بست. { رضوان الله علیه }
دانلود ترجمه فارسی و نسخه عربی کتاب شریف الغدیر مخصوص تلفن همراه java - Android
گالری تصاویر حضرت آیت الله علامه شیخ عبدالحسین امینی (رضوان الله تعالی علیه )
سخنان حضرت علامه شیخ عبدالحسین امینی نجفی (ره) مولف کتاب ارجمند الغدیر : [مقدمه
مؤلف]بسم اللّه الرّحمن الرّحیم حمد و ستایش مخصوص خداوند است که مالک
حقیقى و سزاوار آنست، و درود بر پیغمبر او و پیشوایان از اولاد او، و
سرپرستان امّت.هذا کتابنا ینطق علیکم بالحق { اقتباس از قرآن کریم ترجمه:
این کتاب ما است که بر شما سخن براستى و درستى میگوید.}داستان بزرگ و مهمّ
(واقعه غدیر خم) داستان دعوت خدائى است. داستان ولایت کبرى است. داستان
آراستن و کامل ساختن دین. و تمام نمودن نعمت. و خشنودى پروردگار است. بر
طبق آیاتى که کتاب صریح خداوند بدان نازل گشته و اخبار متواتره رسیده از
پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله تصریح بدان نموده و رشته مدارک و اسناد آن
مانند حلقه هاى به هم پیوسته یک زنجیر، از دوران صحابه (یاران پیغمبر صلّى
اللّه علیه و آله) و تابعین تا این زمان امتداد یافته.این کتاب متضمن
مطالبى است که در پیرامون حدیث غدیر رسیده، از حقایق روشن و آشکار مربوط به
متن حدیث مزبور و سند آن. در این کتاب آنچه با درستى و صراحت و در
آشکارترین مظاهر دایر باین امر مهمّ ثبت و ضبط گشته از میان انبوهى از
مطالب درهم آمیخته و آهنگهاى ناموزون و به هم ریخته استخراج شده تا حقیقت
حال بر خواننده آن آشکار و جلوه گر شود.سپس. نام شعرائى را که داستان غدیر
خم را بنظم در آورده اند با شرح حال آنها و قصاید و اشعارشانرا از قرن
(صده) اول تا قرن حاضر به ترتیب گذشت زمان در این کتاب آورده ایم. و مقصود
مهم ما از این کار اینست که شهرت و تواتر این موضوع را بدینوسیله ثابت
نمائیم تا دانسته شود که داستان غدیر خم بطورى شهرت داشته که در هر قرن و
زمان زبان زد اُدبا و شعراى بنام بوده و خصوصیات این امر را نظما و نثرا
بیان داشته اند:این کتاب با خصوصیاتى که بیان شد مجموعا در شانزده مجلّد
تدوین گردیده { بعدا دامنه بحث بطورى امتداد یافته که مؤلف جلیل القدر
احساس فرموده است که ضمن شانزده مجلد حق مطلب اداء نمیشود و اعلام فرمودند
که مجلدات« الغدیر» به بیست مجلد افزایش یافته است. مترجم }
و بنام
خدمت بدین و اعلاء کلمه حق و تجدید بهترین و مهمترین خاطره تاریخ اسلام و
بوجود آوردن یک زندگى نوین و با فروغ براى ملل مسلمان و همچنین به منظور
ابراز خلوص وارادت بساحت مقدس صاحب ولایت مطلقه در اختیار ارباب دانش و
بینش گذارده میشود و از خداوند سبحان استمداد و استعانت میجویم که مرا در
انجام این وظیفه مهم و هدف مقدس یارى فرماید و این آرزوى مرا به تحقق
رساند. و آغاز و سرانجام این خدمت حمد و ستایش حق است. { امینی }